یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

زمان اتصال به ویزا و مسترکارت فرا رسیده است

کارت اعتباري - اقتصاد - پرداخت

دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴:۰۰


مدت‎هاست بحث ورود کارت‎های اعتباری بین‎المللی و وصل شدن نظام پرداخت ایران به نظام بین‎المللی پرداخت بعد از رفع تحریم‎ها داغ شده و در این مدت گمانه‎زنی‎هایی در مورد اتفاقات جدید در این حوزه هراز گاهی مطرح شده و می‎شود. از سوی دیگر برخی از کارشناسان هم بر حفظ شبکه پرداخت داخلی به شدت تاکید می‎کنند و اعتقاد دارند در این اتفاقات تازه باید مراقب باشیم دستاوردهای این سال‎های کشور در حوزه پرداخت از بین نرود. اما ظاهرا اکنون مقدمات این کار فراهم شده و حالا ناصر حکیمی، مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از فرا رسیدن زمان مناسب برای اتصال به ویزا و مستر کارت و گسترش ارتباطات بین‎المللی در حوزه پرداخت سخن می‎گوید.

وایمکس نیوز - مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی در همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا  با تاکید بر نیاز مبرم کشور به بهره‏مندی از شبکه‎های نقل و انتقال بین‎المللی گفت: در سال‎های گذشته به دلیل وجود تحریم‎ها، نقل و انتقالات ایران در سطح بین‎المللی با مشکلاتی مواجه شد و اکنون زمان مناسبی برای طرفین است تا در زمینه پرداخت کارتی با تعاملات سازنده به خصوص در زمینه ویزا و مسترکارت نتایج مثبتی حاصل شود.

 
رشد گلخانه‏ای نظام‎های پرداخت در ایران 
حکیمی با بیان اینکه نظام‎های پرداخت در ایران رشد گسترده‎ای داشته است، افزود: با وجود رشد گسترده نظام‎های پرداخت در ایران به دلیل عدم وجود ارتباطات بین‎المللی این رشد به صورت گلخانه‎ای بوده است. رشد درونی باعث شکوفایی شرکت‎های داخلی شد اما  آنها را از استاندادرها و عملکردهای جهانی دور ساخت.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با ارایه آماری در زمینه مشتریان بانک‎ها در کشور گفت: در حال حاضر 50 میلیون مشتری بانک در ایران وجود دارد و از پرداخت‎های مستقیم مالی بهره‎مند هستند ضمن آنکه حدود 24 هزار شعبه در 34 بانک و موسسه اعتباری با بیش از 300 میلیون کارت بانکی به مشتریان خدمات ارایه می‎دهند.
وی افزود: از سال 2002 سیستم پرداخت بین بانکی (شتاب) در ایران آغاز به کار کرده است. همچنین در این راستا در سال 2006 ساتنا و در سال 2009 سامانه پایا راه‎اندازی شد. سامانه تسویه چک (چکاوک) نیز در سال 2014 به مرحله اجرا درآمد.
حکیمی با بیان اینکه ماهانه بیش از یک میلیارد تراکنش در شتاب انجام می‎شود افزود: تعداد تراکنش‎ها در کشور ما بسیار بالاست و تصور اینکه پرداخت‎ها بدون کارت انجام گیرد غیر ممکن است چرا که در مبادلات روزانه مردم، اسکناس جایگاه ناچیزی دارد.
 چالش هنجارمند کردن پرداخت در پسا برجام 
مدیرکل فناوری اطلاعات، استانداردسازی و هنجارمند کردن سیستم‎های پرداخت را از چالش‎های این بخش در پسا برجام عنوان کرد و گفت: نظام‎های پرداخت در ایران باید به گونه‎ای اصلاح شود تا بتوانیم با کشورهای منطقه، مراودات بانکی از طریق سیستم‎های پرداخت داشته باشیم.

وی با انتقاد از عدم کاربردی بودن توسعه فناوری اطلاعات در ایران گفت: نگرش بانک‎ها و شرکت‎های فناوری اطلاعات در خصوص استفاده از فناوری‎های اطلاعات متاسفانه با نیازهای تجاری واحدهای کسب و کار سازگاری و هماهنگی ندارد و باید بانک‎ها در این زمینه با ارایه محصولاتی که جنبه کسب و کار آنها همانند جنبه فناوری‎شان به خوبی دیده شود حرکت کنند.حکیمی با بیان رشد گسترده شبکه نظام‎‏های پرداخت در فاصله سال‎های بین 2003 تا 2008 تصریح کرد: اکنون زمان آن است که در کنار توسعه شبکه به روزآمد بودن آن نیز توجه شود و سرمایه گذاری‎های لازم در این خصوص انجام گیرد.

 
منبع : فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو